Verwendung:


Die Present Tense Simple wird für Handlungen in der Gegenwart verwendet, die regelmäßig oder wiederholt stattfinden oder eine allgemeine Gültigkeit aufweisen: 

a) Gewohnheiten: Every day he cleans his teeth in the morning. 

b) wiederholte Handlungen: He often plays football with his friends. 

c) Gedanken/Gefühle: She likes her boyfriend.

d) Tatsachen: Butter melts in the sun. 

e) Fahrpläne Ankunft/Abfahrt: The bus arrives at 3 p.m.

 

2. Bildung:


  Positiv Negativ Frage
1.P.EZ.  I sing. I don't sing.     Do I sing?
2.P.EZ. You sing.  You don't sing.  Do you sing?
3.P.EZ.m He sings. He doesn't sing. Does he sing?
3.P.EZ.w She sings.   She doesn't sing. Does she sing?
3.P. EZ.s  It sings.   It doesn't sing. Does it sing?
1.P.MZ. We sing.   We don't sing.   Do we sing?
2.P.MZ. You sing.  You don't sing. Do you sing?
3.P.MZ. They sing. They don't sing. Do they sing?
  

3. Bildung mit "to be":


  Positiv Negativ Frage
1.P.EZ.  I am here. I' m not here. Am I here?
2.P.EZ. You are here. You aren't here. Are you here?
3.P.EZ.m He is here. He isn't here. Is he here?
3.P.EZ.w Shis here. She isn't here. Is she here?
3.P. EZ.s  It is here.   It isn't here. Is it here?
1.P.MZ. We are here.  We aren't here.  Are we here?
2.P.MZ. You are here. You aren't here. Are you here?
3.P.MZ. They are here. They aren't here. Are they here?
 

4. Signalwörter:


every day/week/month/year/spring/Tuesday

usually, never, seldom, often, normally, sometimes, as a rule, generally, always

If-Satz Typ I, etc. 

 

5. Besonderheiten:


a) Bei "he, she, it" wird an das Verb ein - "s" angehängt. z.B. play - she plays

(Ausnahme: kein "s" nach can, may, must, might!)

b) Nach Zischlaut und "o" wird ein - "es" angehängt z.B. go - he goes

c) Steht vor dem y ein Mitlaut wird dieses zu "ie": z.B. cry - she cries

d) Unregelmäßige Bildung: aus have wird „has“ z.B. have – she has

 

6. Verneinung:


a) „I, you, we, they“ mit "do not" oder "don't"  z.B. they don't eat

b) „he, she, it“ mit "does not" oder doesn't" z.B. he doesn't eat

c) kein „do/does":

1. bei "to be" z.B. I am tired. → No, I am not tired.

2. bei "have got" z.B. I have got a car. → No, I haven't got a car.

3. Modalverben "can/may/must/will/could":

z.B. She can help me. → No, she can't help me.

d) Hier können auch wieder Abkürzungen verwendet werden: 

I am not → I'm not   

he is not  →  hisn't      

we are not  →  we aren't 

 

7. Fragestellung ohne Fragewörter


a) mit Hilfsverb "does" (bei he, she, it)

Reihenfolge bei der Frage: Hilfsverb - Subjekt - Verb - Rest - ?

Beispiel  He goes to school.

Frage: Does he go to school?

Bejahung:  Yes, he does.

Verneinung: No, he doesn't.

 

b) mit Hilfsverb "do" (bei I, you, we, you, they)

Reihenfolge bei der Frage: Hilfsverb - Subjekt - Verb - Rest - ?

Beispiel: They build a house.

Frage: Do they build a house?

Bejahung:  Yes, they do.

Verneinung: No, they don't 

 

8. Fragestellung mit Fragewörter


Hier gilt folgende Reihenfolge bei der Fragestellung:

Fragewort - Hilfsverb - Subjekt - Verb - andere Satzglieder - ?

Beispiele: 

When does he meet his friend? 

What do they find in the room?

 

9. Fragestellung ohne "do" oder "does"


 Bei folgenden Ausnahmen erfolgt keine Fragestellung mit „do“ oder „does“

a) Fragen mit "to be" :

Beispiel: I am tired.

Frage: Are you tired ?

Bejahung: Yes, I am.

Verneinung: No, I'm not.

b) Fragen mit  "have got": 

Beispiel: I have got a sister.

Frage: Have you got a sister?

Bejahung: Yes, I have.

Verneinung: No, I haven't.

c) Fragen mit "can, may, must, will, could":

Beispiel: He can help me.

Frage: Can he help me?

Bejahung: Yes, I can.

Verneinung: No, I can't.